Trendovi sa sobom donose i nove uzore, uzore koji vrlo često utiču na formiranje čitavih generacija. Mladi, bez mnogo iskustva i znanja, traže modele na osnovu kojih grade svoju ličnost, stiču navike, usvajaju moralne norme. Hajde na samom početku teksta da se vratimo u prošlost, i prisetimo se kako su poznate ličnosti i seks simboli nekada oblikovali poglede celih generacija.

Jugoslavija osamdesetih, oni stariji se vrlo dobro sećaju telefona sa brojčanikom, trouglastog jogurta i viršli sa crvenog kioska. Video klubova, kaseta, kasetofona. Na istim tim kasetofonima su se slušale velike zvezde, Slađana Milošević, grupe Bjelo dugme, Denis & Denis i mnoge druge, danas zaboravljene javne ličnosti tog vremena, koje su imale veliki uticaj na poglede generacija tog vremena.

Čini nam se da je „mama“ seksualne revolucije tih osamdesetih godina u Jugoslaviji bila Aleksandra Slađana Milošević. Za njom su uzdisali muškarci, a mnoge devojke želele su da izgledaju poput nje i zavidele su joj na fenomenalnom izgledu. Njen svet je tada bio samo prividno neobičan i nerazumljiv. Svi oni koji su malo dublje zavirili u njeno postojanje znali su da je sve kristalno jasno, smisleno i vrlo jednostavno.

„Meni je trebala smelost, a drugi su samo ušetali u to. Niko vas više ni zbog čega ne osuđuje. Sećam se da je nastala velika panika i veliki skandal kada sam prvi put u životu stavila hrišćanski krst oko vrata. Tad smo imali jedan skandal koji je trajao“ – izjavila je Slađana Milošević za jedan srpski portal.

Umetnica Slađana Milošević je tih osamdesetih godina rušila ne samo muzičke nego i ideološke granice, zbog čega je čak proglašena američkim špijunom. Svojim pesmama, ponašanjem i scenskim nastupima izazivala je burne reakcije tadašnje javnosti. Bila je takođe i simbol slobodnog umetničkog izraza tog vremena. Kraljica rokenrola razbila je sve moguće tabue, zabrane i probila cenzure u medijima, odbijajući da se „ponaša po propisima“. Ona je postavila dobar temelj za sve buduće generacije koje su došle posle nje.

Tih osamdesetih godina prošlog veka apsolutni seks simbol bila je i Marina Perazić, tada članica grupe Denis & Denis. Niko pre nje se nije usudio da napravi toliko provokativne spotove kao što su oni za pesmu „Soba 23“ i „Program tvog kompjutera“.

„Kada sam se pojavila na sceni, nisam bila svesna svoje lepote. Sve ovo je Bogom dano i ničim zasluženo. Pojavila sam se na svojoj prvoj emisiji, otpevam tu pesmu sa uzdasima i odjednom sam bila proglašena seks simbolom, a ja imam diplomu inženjera građevine, to je za mene na neki način bila uvreda.“ – rekla je Marina Perazić u jednoj emisiji. Marina Perazić je danas daleko od muzike i imidža vamp zavodnice.

Marina Perazić i Slađana Milošević su bile drugačije i svoje. Mediji su bili voljni da žigošu svaku reč slobode kao nacionalnu izdaju. Međutim neko je morao da bude prvi, i oslobodi put za sve što dolazi kasnije.

Glumica na koju su se svi ložili: obeležila je devedesete i jednu generaciju

Kada se „otvorila zavesa“ devedesetih godina, na pozornicu je stala glumica Anica Dobra. Tinejdžeri tog vremena su žudeli za njom. Već od prvih uloga, ona je skrenula pažnju svojom lepotom, seksipilom i talentom, posebno u kultnim ostvarenjima „Kako je propao rokenrol“ i „Crni bombarder“. Mlade devojke su želele da budu kao ona i kopirale su stajlnige iz njenih filmova.

Toko 90-ih većina medija u Srbiji bili su u najdirektnijoj službi ratne mešinerije. Razaranje jedne celine, kao što su mediji, neminovno je sa sobom nosio i posledice u svakondnevnim životim građana. Tinejdžeri su, želeći da pobegnu od toksičnih dešavanja, na svojim video rekorderima gledali filmove „Crni bombarder“ , „Tito i ja“ i svi bili očarani Anicinom pojavom, lepotom, seksipilom. Mlade devojke su nosile kratke majce i pokazivale gole stomake ugledajući se na njene stajlinge iz filmova. Anica Dobra je ostala simbol tog vremena, i postavila nove temelje za lepotu. Trend je bio da devojke budu mršave, visoke, sa plavim kosama, baš kakva je bila i Anica Dobra.

Stil 1990tih

Paralelno sa društvenim promenama koje su nas zadesile, a u situaciji inflacije, embarga i odsečenosti od ostatka sveta, modni trendovi u našoj zemlji počeli su da žive svoj zasebni život, sa samo blagim stranim uticajima.

Devedesete su bile godine ekspanzije popularnosti sportskih brendova pa je logomanija bila trend broj jedan u uličnom stilu kod nas. Skupe trenerke i patike sa logoima svetskih brendova nosile su se u svim gradovima Srbije, a posebno su bile popularne one od šuškavih materijala u što živopisnijim bojama, od ljubičaste do fluorescentnih. Devojke su se ložile na opasne momke i oni su postali trend, koji čini nam se ne zastareva.

Mada su tada realno rečeno devojke bile relativno obučene, i gledali su se neki pravi kvaliteti. Sve dok nije stigla diva novog vremena i sebe, polugola samorazapela na krst.

Jelena Karleuša – diva posle svih diva

Jelena Karleuša je prvo „kupila ogledalce“, zatim bila „beznadežan slučaj“ i onda se skoro gola razapela na krstu. Na početku teksta smo saznali da je Aleksandri Slađani Milošević bilo dovoljno da stavi krst oko svog vrata i napravi skandal koji traje u javnosti. Sasvim je sigurno da su se sve poznae ličnosti pre Jelene Karleuše borile za slobodu i to je bilo sve. Kada je Jelena Karleuša došla na red, devojke su mogle da budu kao ona. Silikoni, velike usne i treneke sa štiklama.

Onaj isi lančić Slađane Milošilošeić nije bilo najprijatnije nositi, to znamo svi. Kada je Jelena izašla na televiziju u trenerci sa štiklama, mlade devojke tog vremena su na žurkama furale baš takve stajlinge.

Jelena Karleuša je prva imala velike silikonske grudi, duboki dekolte, usta punjena silikonom i bila je prva za sve što danas možemo videti svakodnevno na ulici.

Evo šta na sve to kaže Slađana Milošević: – „Jelena je kopirala sve što sam ja uradila, pa je nastavila da kopira i razne druge ljude“.

Zaključak je takav da pre 2000tih godina javne ličnosti, odnosno seks simboli jesu imali uticaj na generacije. Ali te iste generacije nisu imale smelosti da u javnosti imitiraju sve ono što vide na televiziji. Početak 21. veka je doneo velike promene i danas u eri seksualnih sloboda svi mogu imati uticaj na mlade ljude. Mi na kraju teksta „dižemo palac“ svim pomenutim divama, hvala im.

Koliko lajkova bi Slađana Milošević imala osamdesetih godina. Šta vi mislite?